Bouwkans - Tips bij bouwgeschillenSuccesvol uit een bouwgeschil komen is een kunst. Als je het nog niet eerder hebt meegemaakt is het handig onderstaande tips te lezen. Ze zijn verdeeld in 5 categorieën. Regelmatig verschijnen er nieuwe tips. Ze worden aangekondigd op Twitter. Even contact opnemen met Bouwkans kan natuurlijk ook!Team - keuze, samenstelling en inzet van het winnende team1Neem niet zo maar een advocaat, maar een die is gespecialiseerd in bouwrecht.6Laat jurist en adviseur het complete dossier inzien. Zij herkennen wat belangrijk is.Mediation - een alternatief met voordelen ten opzichte van arbitrage of rechtbank 2Als je geen negatieve publiciteit wilt: kies dan voor mediation, dat is vertrouwelijk.7Mediation streeft naar een win-win situatie. De kans hierop is groter dan bij rechter of arbiter.Dossier - geschillen worden vaak gewonnen of verloren op basis van dossierstukken3Bouwvergaderingverslagen blijken (achteraf) van grote waarde, zorg er dus goed voor.8Strategie - een van te voren uitgestippelde strategie vergoot de kans op succes4Analyseer je eigen positie: wat zijn sterke punten, maar ook: wat zijn zwakke punten.9Rapport - en vaak technisch rapport is een belangrijk fundament van een procedure5Een rapport voor een geschil is geen adviesrapport: schrijf helder en ondubbelzinnig.10Terug
De verleiding is groot om een bekende advocaat of een huisadvocaat te nemen. Bouwrecht is echter een specialisme waarbij kennis van bijv. de Raad van Arbitrage, jurisprudentie, specifieke bouwregelgeving en bouwen in het algemeen doorslaggevend is voor het succes.
Eén van de uitgangspunten van media-tion is volledige vertrouwelijkheid. Beide partijen en de mediator tekenen een overeenkomst waarin dat wordt vastge-legd. Ook bij een mislukte mediation mag de tegenpartij informatie die tijdens de mediation is ontvangen later niet tegen de ander gebruiken. Bij een geschil voor de Rechtbank of voor de Raad van Arbitrage is dat heel anders. Vertrouwelijkheid kan vooral voor zakelijke belangen een doorslaggevende reden zijn om voor mediation te kiezen.
Vaak vind ik belangrijke “munitie” in de verslagen van bouwvergaderingen (of werkvergaderingen, plannings- of coördi-natieoverleg enz.). Soms weet men zelf niet meer dat er over geschreven is. Helaas komt het veel vaker voor dat men denkt dat er iets over een kwestie is geschreven, maar dat dan nergens meer is te vinden. Zorg dus dat alles wat van belang is genoteerd wordt. Het verslag hoeft geen juridisch stuk te worden: gewoon duidelijk zijn over wat er aan de hand is en wat je ervan vindt en wat er moet gebeuren. Het laten ondertekenen van de goedgekeurde verslagen is sterk aan te raden.
Zorg voor een duidelijke strategie bij een bouwgeschil: analyseer je eigen positie qua sterke en zwakke punten en stel reële doelen. Ga niet als een blind paard in de aanval maar graaf je ook niet in ter verdediging. Meestal eindigt een geschil met een fase van onderhandelen. Bepaal dus vooraf wat je wilt binnenhalen en wat je kan weggeven om de oplossing dichterbij te brengen.De sterkte/zwakte analyse kent juridische en technische aspecten. Bij het beoordelen ervan heb je last van je eigen blinde vlek of stuit je op gebrek aan inhoudelijke kennis. Een team van een bouwrecht advocaat en een technisch specialist op gebied van bouwgeschillen vormen het beste team.
Vaak worden rapporten die bij een proce-dure nodig zijn gemaakt door adviesbu-reaus. Deze bureaus zijn deskundig op hun vakgebied, maar dat wil niet zeggen dat zij deskundig zijn voor wat betreft het maken van (expertise) rapporten voor de Raad van Arbitrage of Rechtbank. Expertiserapporten moeten veel duidelijk-er en vooral ook stelliger zijn. In advies-rapporten wordt nog al eens geformu-leerd in de trent van “zou kunnen dat...”. Het moge duidelijk zijn dat je daar de strijd in een geschil niet mee gaat winnen
De omvang van een dossier is vaak groot, toch is het onverstandig om zelf een se-lectie te maken uit de stukken. Specialis-ten zoals advocaat en technisch adviseur kunnen in korte tijd die stukken uit het dossier filteren die relevant zijn. Daar-naast is het bijkomende voordeel dat zij een algemene indruk over het project krijgen én ook de stukken vinden waar-van u dacht dat ze wellicht niet van be-lang zouden zijn. Met hun specialistische blik kijken zij anders naar de stukken dan u vanuit uw eigen perspectief.
Bij mediation brengen de partijen, naast hun geschil, hun wensen en verlangens voor een oplossing in. Er kunnen zelfs wensen en verlangens toegevoegd wor-den die niet direct met het geschil te ma-ken hebben. Bijvoorbeeld zaken waar de een de ander kan helpen, ter compensa-tie. Op deze wijze is er voor beide partijen meer om te ‘verdelen’ en is dus de kans op tevredenheid groter. Een rechter of arbiter zal alleen binnen de bestaande wensen of verlangens een scheiding aanbrengen. Maar ook komt het dan voor dat géén van de partijen krijgt wat hij wil. Dit resulteert eerder in onte-vredenheid over de uitspraak.